Om studiet

Opptakskrav

AdobeStock_227711138.jpeg

VG1-Helse, Miljø og oppvekst.

Har du ikke VG1 kan dette tas som privatist. Man kan lese seg opp på programfagene på egenhånd på www.ndla.no

Fellesfagene kan tas hos Sonans.

For full oversikt over utdanningsløpet sjekk www.vilbli.no -helse og oppvekst.

autorisasjon

Autorisert fotterapeut er en beskyttet tittel, den kan man etter å ha bestått eksamen på vg 2 og vg 3, søke om for å kunne utøve yrket sitt etter endt utdanning.

Dersom man ikke består eksamen vil man ikke kunne jobbe som fotterapeut.

Sørlandets hudpleieskole TDS07400.jpg

Foregår i Sørlandets Hudpleieskole sine lokaler i hånesveien 61 i Kristiansand.

Utdannelsen går over 2 semester og er basert på klasseromsundervisning og praksis på skolen.

image0.jpeg

FOTTERAPI ER OGSÅ ESTETIKK

Fotterapi, for både friske og syke føtter. Fotterapeuter har i all hovedsak fokus på å hjelpe syke føtter, som kan være neglproblematikk, utfordringer med sko, problemer med smerter i fot, legg, hofte og rygg eller vansker med å klare å stelle dine egne føtter grunnet andre utfordringer.

Også friske føtter har godt av fotbehandling, og til de så får også elevene en innføring i lakking og shellakk.

Studiestart og varighet

Studiet går over 2 semester

Start: 20.08.2024

Avsluttes: ca. 16. juni 2025

Søknadsfrist

Fortløpende opptak frem til studiestart, begrensede antall plasser.

Studieavgift på programfagene VG2 og VG3

Ettårig fulltidsstudie på Sørlandets Fotterapiskole i programfagene i VG2 og VG3 koster 110.000,- inkludert påmeldingsgebyr kr 5000,-

Ved skolen undervises det i programfagene VG2 og VG3 kommunikasjon og samhandling, yrkesutøvelse og helsefremmende arbeid. Eksamenene må tas som privstist. Oppmelding og kostnader rundt dette dekkes av hver enkelt elev. Oppmelding via privatistweb.no

Studiet er støttet av lånekassen. Ved bestått eksamen får man omgjort 40% av lånet til stipend. Gjelder kun for borteboere

Kostnader vedrørende fellesfag

Sørlandets Fotterapiskole har inngått et samarbeid med Sonans for fellesfagene: Norsk, kroppsøving og samfunnsfag, dette må dekkes av hver enkelt elev i tillegg til eksamensavgift i hvert fag.

Elevene melder seg opp som privatister. www.privatistweb.no

Fellesfagene kan også tas som nettundervisning, noe som er et rimeligere tilbud enn klasseromsundervisning.

Om faget

Behovet for fagutdannede fotterapeuter er enormt.

Fotterapifaget gir en helsefaglig opplæring som krever evne til selvstendig vurdering og behandling av ulike former for fotproblemer og fotlidelser, hos både friske mennesker og hos mennesker med fysiske og psykiske funksjonshemninger.

Fotterapeuten skal ha kunnskap og kompetanse om riktig fottøy, gangmønster og sykdommer som har innvirkning på føttene, de jobber med å behandle lidelser knyttet til fotens hud, negler, skjelett og muskler.

Behandle og forebygge fotlidelser relatert til sykdommer som diabetes og revmatisme.

Sørlandets Fotterapiskole tilbyr programfagene i VG2 og VG3.

Det vil si innsikt og praktiske ferdigheter knyttet til kunnskaper om anatomi og fysiologi, biomekanikk, hud og hudlidelser, sykdomslære, analyse metoder, sko teori, materiallære, avlastningslære, neglebehandling, journalføring, bedriftslære og gjeldene lovverk for yrkesgruppen.

Vi gjør oppmerksom på at det er kun programfagene i VG2 og VG3 det undervises i på Sørlandets Fotterapiskole, fellesfagene tas på Sonans utdanning en dag pr uke.

Det undervises i både teori og praksis i skolens klinikk. Elevene tar imot klienter for trening og opplæring.

Pensum for programfagene

Fotterapi og ortopediteknikk-forlaget Vett og Viten